Kipua selässä – Mitä tehdä aluksi ja mitä jos se pitkittyy?

Fysioterapia, Selkäkipu

Selkäkipu esiintyy monella tapaa. Joskus se on toispuoleista ja selkeärajaista tai laajempi alue, josta on vaikea osoittaa yhtä kipeää kohtaa. Selkäkipu voi säteillä jalkaan tai voimistua jostain selän taivutuksesta. Harmaan sävyjä näiden välillä on rajattomasti. Selkäkipu on erittäin yleistä, mutta onneksi se on lähes aina hyvänlaatuista. Hyvänlaatuisuudella tarkoitan ettei taustalla ole vakavampaa syytä ja se alkaa helpottamaan usein lyhyen ajan kuluessa.

Katutanssija näyttävässä taivutuksessa käsien varassa.
Selkä kestää mitä erikoisempia vääntöjä kunhan niihin valmistautuu ensin.

Äkillisesti alkanut selkäkipu

Diagnoosina lumbago ja arkikielisemmin noidannuoli. Usein asiakkaani kertovat, että he tekivät jotain tuttua, arkista liikettä ja kipu alkoi yllättäen. Toinen yleinen tapaus on jonkinlainen tuntemus treenin loppuvaiheilla ja kipu on alkanut nukkumaan mennessä tai seuraavien päivien aikana.

Selkäkivusta väitellyt fysioterapeutti Hannu Luomajoki sanoi osuvasti selkäkivun olevan kuin nuha, mikä pitää useimmiten paikkansa. Sitä saattaa tulla ajoittain, mutta se lähtee usein helposti pois. Nuhaan ja selkäkipuun voi suhtautua samantapaisesti: mitään vakavaa ei ole vialla vaikka vaiva on ärsyttävä. Tämä on hyvä ohjenuora, jos selkäkipu on alkanut täysin harmittoman oloisesta liikkeestä.

Kovatkaan oireet eivät tarkoita, että selässä olisi mennyt jotain rikki. Kivun tärkeä tehtävä on suojata kehoa mahdollista uhkaa vastaan ja kivun määrään vaikuttaa muun muassa oma arviosi miten vakava tilanne on, miten paljon selkäkipu mahdollisesti haittaa tulevaisuudessa esimerkiksi työntekoa ja aikaisemmat kokemuksesi selkäkivusta. Selkäkipu voi tehdä kävelyn ja nukkumisen vaikeaksi useammaksi päiväksi, mutta silti selkä on säilynyt täysin ehjänä. Kivun suojareaktio voi tuntua ylimitoitetulta, mutta keho tarvitsee aikaa varmistuakseen että uhka on mennyt ohi.

Mitä ovat vakavat selkäoireet?

Jos olet käynyt lääkärissä kovan selkäkivun vuoksi, olet saattanut pettyä kun olet saanut hoidoksi pelkän burana-reseptin. Todellisuudessa reseptin lisäksi lääkäri on tehnyt arvion selkäkivustasi ja päätynyt ettei se ole vakava. Vakavia oireita on esimerkiksi:

  • Äärimmäisen kova kipu, joka pysyy asennosta tai vuorokauden ajasta riippumatta samana. Alkuvaiheessa jotkut hyvänlaatuisetkin selkäkivut voivat muistuttaa tätä, joten kestolla on merkitystä.
  • Virtsan tai ulosteen pidätysvaikeudet.
  • Selkäkipu on alkanut putoamisen tai muun kovemman osuman myötä.

Säteilyoire jalkaan voi olla vakavaa tai hyvänlaatuista. Hyvänlaatuisena jalan hermon ärsytyksen takana on harjoitteluun liittyvä ylirasitus tai vastaava. Välilevynpullistuma voi aiheuttaa säteilyoireen, mutta niille ei usein tehdä mitään koska ne paranevat itsestään 3-12 kuukauden aikana. Selkäleikkauksissa on aina komplikaatioriski, joten niitä tehdään vain viimeisenä ratkaisuna. Nikaman vaurio tai välilevyn merkittävä repeämä ovat säteilyoireen ja mahdollisesti muiden aiheuttamiensa oireiden vuoksi vakavia ja tällöin leikkaus voi tulla kyseeseen.

Voiko paranemista koittaa nopeuttaa?

Voi koittaa ja jos kivun helpottamisella on kiire, konsteja on monia. Se miten toimivia ne ovat on vaikea sanoa, koska selkäkivuilla on taipumus parantua itsestäänkin. Äkillisesti alkaneen selkäkivun hoitoon voi kokeilla monenlaisia konsteja. On käsittelyt, kylmät, kuumat, teipit ja tuet. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pääsee kevyesti liikkeelle, sen parempi. Jos jotain erityistä harjoitetta haluaisi kokeilla, minun mielestäni sen pitäisi jotenkin mahdollistaa keskivartalon tuki. Tämän tavoitteena vähentää selän kokemaa uhkaa. Tässä esimerkiksi yksi harjoite, jonka asiakkaani ovat kokeneet hyväksi.

Sirkusfysio selinmakuulla demonstroimassa harjoitetta

Ydinkohdat tästä harjoitteesta:

  • Paina kantapäillä kevyesti koroketta.
  • Paina käsillä kevyesti seinää.
  • Purista polvilla kevyesti esimerkiksi foamrolleria tai muuta
  • Pidä selkä kiinni alustassa. Älä kuitenkaan ylipaina alaselkää tai tee jotain lisäjännityksiä keskivartaloon esimerkiksi vetämällä napaa sisään.
  • Hengitä 20-30 kertaa ja pidä välissä taukoja tarvittaessa.

Entä jos selkäkipu kestää pitkään?

Pitkittyneestä selkäkivusta kärsivät asiakkaani ovat poteneet vaivaa jo useamman viikon tai kuukauden tai jopa vuosia. Kuvaamista en suosittele vaivan keston vuoksi vaan siihen pitää liittyä epäilys jostain selkeästä selkäkipua aiheuttavasta tekijästä. Vaikka selkäkipu olisi kestänyt kauan, sen hoitaminen on siitä huolimatta mahdollista. Jäsennän oman lähestymiseni pitkään kestäneessä selkäkivussa näin:

  1. Onko perusasiat kunnossa?
    • Riittävä uni, ravinto ja kuinka stressaavaa elämä on sillä hetkellä?
    • Täyttyykö liikuntasuositukset? Jos liikkumisen määrä jää selvästi alle suosituksien, usein tästä aloittaminen on hyvä lähtökohta.
  2. Harjoittelumäärät – Onko treeniä sopivassa suhteessa palautumiseen tai sen hetkiseen kapasiteettiin?
    • Suuret harjoittelumäärät eivät ole itsessään ongelma jos niihin on valmistautunut. Ongelmia voi muodostua jos keho ei saa aikaa palautua ja harjoittelu ylläpitää selän oireilua.
    • Kirjoitin aiheesta oman blogitekstin aikaisemmin. Lue se tästä!
  3. Liikeanalyysi ja havaintojen pohjalta harjoitteluohjelman tekeminen
    • Tämä on omaa ydinosaamistani ja katson selkäkipua tältä pohjalta pääsääntöisesti. Jos en usko, että ongelmaan löytyy ratkaisu harjoittelemalla, suosittelen aina toista ammattilaista.
    • Selkäkivun osalta ajattelen seuraavien asioiden olevan tärkeitä:
      • Hengitystä ja onnistuuko keskivartalon tuki sen avulla vai kompensoidaanko tukea turhan voimakkaalla lihastyöllä,
      • Onko selkä ylityöllistetty koska jokin muu nivel ei pysty toimimaan toivotulla tavalla? Onko selän mahdollista saavuttaa toivottu liikerata ilman kompensaatiota?

Olen useamman kerran hoitanut selkäkipuisia asiakkaita, joiden ongelma liittyy taaksetaivutukseen. Taaksetaivutus on hyvä esimerkki liikkeestä, jossa lonkan toiminta on erittäin tärkeätä. Pystyäksesi ojentamaan lonkkaa suoraan taaksepäin sinun on kyettävä ylläpitämään lonkan sisäkiertoa. Tai vaihtoehtoisesti käännettävä lantiota, jotta voit hyödyntää enemmän ulkokiertoa lonkasta.

Jos lonkan ja selän taaksetaivutuksen analysointi kiinnostaa enemmän, voin kirjoittaa siitä oman tarkemman tekstin. Kerro se minulle kommentoimalla tai pistä viestiä info@sirkusfysio.fi tai instagramissa.

-Atte

Kategoriat

Atte Niittykangas

Atte Niittykangas

Fysioterapeutti

Sirkusfysio (Atte Niittykangas) on kansainvälisesti työskentelevä fysioterapeutti, jonka päätyö on sirkusmaailmassa. Vuosien varrella mukaan on mahtunut useiden lajien huippu-urheilijoita ja laaja kirjo tavoitteellisia liikkujia. Blogiin Atte kirjoittaa ajatuksiaan alasta, antaa vinkkejä vammojen hoitoon ja pui sitä miten vaativalla alalla pärjätään.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *