Auttaako kortisonipiikki kipuihin ja kannattaako sitä ottaa?

Fysioterapia, Kortisonipistos, Kuntoutus, Polvikipu, Rannekipu

Kortisonipiikki on laajasti käytetty hoitomenetelmä olkapään, polven, kyynärpään, lonkkien ja oikeastaan lähes minkä vaan nivelen kipuun. Kortisonipistos on helppo toteuttaa, mutta mikä sen teho on ja onko sillä olemassa haittavaikutuksia?

(Fun fact: kortisonipistoksesta voidaan puhua wet needlinginä vrt. dry needling joka voimakkaasti yleistynyt hoitomuoto. Nimi tulee siitä, että neula on ontto ja sillä voidaan injektoidaan ainetta kun taas dry needlingissä sekä akupunktiossa käytetyt neulat ovat umpinaisia.)

Miksi ja milloin kortisonia pistetään?

Pitkään kestänyt oire nivelen alueella on yleisin syy kortisonipistoksella. Pistos ei ole juuri koskaan ensisijainen hoitomuoto. Ainakaan toivottavasti. Kortisonipistoksen antaa Suomessa aina lääkäri ja hoitoon kuuluu 1-3 pistosta. Jos ensimmäisellä pistoksella saadaan positiivinen vaikutus kipuun, lisäpistoksia voidaan harkita. Useampi pistos ei ole aina tarpeellista tai hyödyllistä.

Kortisonipiikillä on vahva tulehdusta hillitsevä vaikutus ja perinteisesti juuri tulehdusreaktion on ajateltu olevan pääsyyllinen kivun takana. On siis ollut loogista hoitaa tulehdusta, mutta käsitykset ovat tiedon lisääntyessä muuttuneet. Nykykäsitys ainakin osassa jännevaivoja on epäonnistunut paranemisprosessi. Vaikka kortisonipistoksien käytön yleistyminen on lisännyt tutkijoiden kiinnostusta aiheeseen, tietoa tarvitaan edelleen lisää. Jos lisälukeminen kiinnostaa niin tässä on yksi 2020 julkaistu tutkimus olkapään kiertäjäkalvosin vaivan hoitamisesta kortisoni-injektiolla.

Mitkä ovat kortisonipistoksen vaikutukset?

Kortisonipistos hyödyttää kivun osalta monia kun tarkastellaan 4-6 viikon jaksoa pistoksen jälkeen. Ikävä kyllä pistoksen vaikutus vähenee ajan myötä ja tutkimukset, jotka vertaavat vaikutuksia 3, 6 tai 12 kuukauden jälkeen, ovat havainneet ettei kortisonipistos tuo merkittävää parannusta pitkällä aikavälillä. Verrokkina on usein käytetty kontrolliryhmää, jotka eivät saa minkäänlaista hoitoa tai harjoitteita tekevää ryhmää.

Kortisonin positiivisin vaikutus lienee nopea kivun lievitys. Sillä on kuitenkin myös haittavaikutuksia ja niiden merkitys riippuu miten kovat vaatimukset sinulla on kehollesi. Kortisonin tiedetään vaikuttavan negatiivisesti solujen uusiutumiseen alueella ja vaikutukset alkavat 24 h pistoksen jälkeen ja voivat kestää 2-3 viikkoa pistoksesta. Negatiivisten vaikutuksien määrään vaikuttaa pistetyn kortisonin määrä ja kuinka tiheästi pistoksia on annettu.

Jos alueella on jo tendinopaattisia muutoksia, kortisoni voi edesauttaa näiden etenemistä vaikutuksensa ajan. Tendinopatia on yleisnimitys jännealueen rappeutumiselle, joka usein johtuu pidempään jatkuneesta jänteen paranemiskyvyn ylittävästä rasituksesta.

Kortisonipistoksien vaikutusta on tutkittu myös polven nivelrikossa. Pistoksia annettiin kolmen kuukauden välein kahden vuoden ajan ja lopputuloksena huomattiin nivelraon kaventuneen verrattuna verrokkiryhmään. Vaikutus on merkittävä, mutta tässä on hyvä huomata ettei tällainen säännöllinen pistäminen vastaa ainakaan suomalaista hoitokäytäntöä. Voit lukea aikaisemman tekstini polven nivelrikosta tästä.

Kortisonilla on muitakin lieviä sivuvaikutuksia, mutta jätän niiden käsittelyn tämän tekstin ulkopuolelle. Monet niistä ovat lähinnä kosmeettisia tai ärsyttäviä, kuten ihottuma.

Suosittelenko asiakkaitani ottamaan kortisonipiikkiä?

Mitä korkeammat vaatimukset keholle on, sitä enemmän suosittelen pysymään erossa kortisonipistoista. Kivulle voidaan usein tehdä paljon muutakin pienillä tai olemattomilla sivuvaikutuksilla. Pienen sivuvaikutuksen kivunhoitoon kuuluu esimerkiksi tulehduskipulääkkeet tai kylmähoito. Tilanne, jossa kipu on kestänyt pitkään, harjoittelua on kokeiltu nousujohteisesti ja kipualueen kuormituksen kesto ei ole kriittinen tekijä seuraavan kolmen viikon aikana, yksittäinen kortisonipiikki ei ole maailmanloppu.

Toivottavasti sait tekstistä uutta tietoa ja jos pidit sitä hyödyllisenä niin jaa ihmeessä eteenpäin! Jatketaan keskustelua aiheesta kommenteissa tai tavoitat minut sosiaalisesta mediasta instagramista ja facebookista.

-Atte, Sirkusfysio

Kategoriat

Atte Niittykangas

Fysioterapeutti

Sirkusfysio (Atte Niittykangas) on kansainvälisesti työskentelevä fysioterapeutti, jonka päätyö on sirkusmaailmassa. Vuosien varrella mukaan on mahtunut useiden lajien huippu-urheilijoita ja laaja kirjo tavoitteellisia liikkujia. Blogiin Atte kirjoittaa ajatuksiaan alasta, antaa vinkkejä vammojen hoitoon ja pui sitä miten vaativalla alalla pärjätään.

2 Kommentit

1. Päivi Eskelinen

Itselläni on laitettu kortisonia niveliin koska nivelreuma diakdonisi tehtiin. Tosin on muitakin nivelkipuja hoidettu ja kertapistoksella helpotus. Ollaan sitä mitä mieltä vaan niin itse koen, että se on pitkäaikaiseen kipuun ”taivaan lahja” johon ei mikään muu ei ole auttanut. On älytöntä että jotkut lääkärit ei suostu piikkiä antamaan. Lääkärien tehtävä on helpottaa kipua eikä olla omien periaatteiden sa vankeja.

Vastaa
    • admin

Hei,

Kiitos kommentista! En kiistä etteikö kortisoni tosiaan voi antaa helpotusta kipuihin, mutta sen vaikutus jää tutkimuksien valossa lyhytaikaiseksi suurimmalle osalle. Tiedän tapauksia joissa kipua helpottava vaikutus on ollut pidempi, mutta muutaman tämmöisen tapauksen vuoksi kortisonia ei voida suositella yleisenä hoitona. Kuten tekstissä mainitsin, kortisonilla on myös mittava negatiivinen vaikutus.

En ajattele, että lääkärien tehtävä on helpottaa kipua keinolla millä hyvänsä vaan he joutuvat pohtimaan tilannetta myös vuosien päähän. Ajattelisin että nivelreumassa nivelien terveyttä pitää yrittää vaalia ja säännöllinen kortisonin käyttö voi kääntyä pitkällä aikavälillä haitallisemmaksi kuin siitä saatu kivun helpotus. Nämä ovat vaikeita tilanteita enkä kadehdi lääkäreiden kantamaa vastuuta.

Vastaa

Lähetä kommentti